-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:709 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

در حالي كه قرآن در بسياري از آيات، اكثريت را محكوم ميكند، چگونه مردمسالاري در لباس راي اكثريت پرتوي از حكومت اسلامي خواهد بود؟
درست است قرآن در بيشترين موارد از اكثريت مردم نكوهش كرده و شعار او اين است كه «وقليل من عبادي الشكور». سبأ/13
و نيز ميفرمايد: «الحق من ربك ولكن أكثر الناس لايؤمنون» هود/17.
ولي بايد نقطه انتقاد قرآن از اكثريت را، بدست آورد او هر نوع اكثريت را به باد انتقاد نميگيرد بلكه اكثريت جامعه دور از پيروي از آيين الهي را، كفر پيشه و گمراه ميداند.
ولي در جامعه اسلامي كه افراد با اخلاق و ضوابط اسلامي زندگي ميكنند مسلماً اكثريت از قوت بيشتري برخوردار خواهد بود.
قرآن نشانههاي جامعه اسلامي را در آيه چنين بيان ميكند:
«محمد رسول الله و الذين مَعه أَشِداء علي الكُفار رُحَماء بينهم تَراهم رُكَعا سُجَّداً يبتغون فضلاً من الله و رضواناً سيماهم في وجوههم من أثر السجود» فتح/29.
[محمد فرستاده خداست و كساني كه با او هستند در برابر كافران سر سخت و شديد و در ميان خود مهربانند آنها را پيوسته در حال ركوع و سجود ميبيني و هميشه فضل خدا و رضاي او را ميطلبند نشانه آنها در صورتشان از اثر سجود نمايان است.]
در يك چنين جامعه ترجيح اكثريب بر اقليت يك ترجيح عقلاني و خردمندانه است.
در سخنان اميرمؤمنان(ع) بر چنين ترجيح به گونهاي اشاره شده است. اميرمؤمنان(ع) در نامهي خود به مالك چنين مينويسد: «وليكن أحب الأمور إليك أوسطها في الحق و أعمها في العدل و أجمعها لِرضي الرَعيه فان سَخَط العامه يجحف برضا الخاصه، و ان سخط الخاصه يغتفر مع رضا العامه». (نهج البلاغه،نامه 53.) [و بايد از كارها، آن را بيشتر دوست بداري كه از نظر حق درخشنده، و از نظر عدالت فراگيرتر باشد، و رعيت را دلپذيرتر كه ناخشنودي همگان خشنودي نزديكان را بياثر گرداند، و خشم نزديكان، خشنودي همگان را زياني نرساند.]
در اين سفارش اميرمؤمنان خشنودي اكثريت را بر خشنودي يك اقليت كه وابستگان واليند مقدم مي‎شمارد.

: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 2

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.